sobota, 28 lutego 2015

Niebiesko-czarna czy złoto-biała? Internet oszalał!


Jestem pewna, że wszyscy z was już dzisiaj słyszeli o tej "dziwnej sukience",  która podbiła cały  internet. Ta wirusowa historia rodzi ciekawe pytanie lekarza: dlaczego dwie osoby postrzegają ten sam obraz na różne sposoby?Odpowiedź jest dość prosta. Rozejrzyj się.To zjawisko nazywane jest dostosowywaniem barwnym lub stałością kolorów. Nasz mózg wie (bo się tego nauczył), że ten sam kolor może w różnych warunkach oświetleniowych wyglądać zupełnie inaczej. I tu wracamy do sukienki. Zdjęcie zrobione zostało (przypadkowo) tak, że nie znamy całego kontekstu. Jeśli sukienka stała w oświetlonej ostrym słońcem witrynie sklepu, to prawdopodobnie oryginalne kolory to biel i złoto. Jeśli ubranie oświetlone było sztucznym światłem żarowym, to prawdziwe kolory zbliżone były do czerni i niebieskiego.
To moment, gdy ludzie się dzielą. Zależnie od interpretacji mózgu każdego z nas oceniamy kolory różnie. Jednemu mózgowi wydaje się, że widzi oświetlenie słoneczne i ocenia sukienkę jako biało-złotą. Drugi decyduje, że światło jest żółtawe i widzi niebiesko-czarną sukienkę.
A wy co widzicie? Niebiesko-czarna czy biało-złoty?

Tutaj mam zdjęcie tej oto sukienki z katalogu (tak na marginesie jakoś mnie nie urzekła )
A tutaj kolejne takie złudzenie optyczne 

2 komentarze:

  1. ciekawe
    co do tej sukienki to przebija się jakiś błękit
    a ciekawostka z płytkami mnie rozbawiła

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta górna, to niebiesko-brązowa, a ta na dole czarno- granatowa :)

    OdpowiedzUsuń